היום גיליתי

25 סיבות למה לא לעשות תואר

אל תעשו תואר

 

1.  לא אמרנו לא לעשות תואר אלה מתוך רצון מעורפל להתקדם, מתוך לחץ של הסביבה, או כי אין לכם כיוון אחר. אם כן דיברתם עם עשרה אנשים שעושים את מה שאתם רוצים לעשות, וכן עשיתם מיני-בדיקה על המקצוע שאתם רוצים ללמוד כדי להתעסק בו, והחלטתם שאתם רוצים ללכת על זה, והגעתם למסקנה שתואר הוא תחנת מעבר הכרחית בדרך – לכו ללמוד. בכל סיטואציה אחרת, זה פשוט עיקוף ענק ובזבוז של כסף.

 

האם תואר זאת התשובה?

2. אם אתם רוצים לעשות תואר כדי להכיר אנשים באותו ראש, להיחשף לידע שאולי לא הייתם מגיעים אליו במקום אחר, להתרחק קצת מההורים, לחוות עצמאות ולהתפתח כאנשים, לכו! סביר מאוד להניח שלימודים אקדמיים ייתנו לכם את כל זה. אבל כל קשר בין זה לבין הצלחה בחיים, עשיית עסקים, או עשיית רושם על מישהו בעולם האמיתי – קלוש במקרה הטוב. רוצים לבדוק אותנו? לכו תעשו ניסוי. תמצאו עשרה אנשים מצליחים בגילאי 35+ שעשו תואר יחסית כללי, ותראו אם התחום שהם מתעסקים בו קשור איכשהו לתואר שהם עשו. מחכים לשמוע מה גיליתם.

 

3. אם המטרה שלכם היא לצבור כמה שיותר ידע מקצועי פרקטי, שתשתמשו בו מהיום הראשון בעבודה – תואר ראשון זה לא המקום. להיפך – בהרבה מקרים הידע שתצברו יהיה כל כך ארכאי ותאורטי, שזה ידפוק אתכם, ויביא אתכם לעולם האמיתי עם ידע שלא מחובר למציאות. תשאלו אנשים שסיימו תארים והתחילו כבר לעבוד בתחום שהם למדו – הם יגידו לכם בדיוק את אותו הדבר.

 

4. לצערנו, יש אמונה שלא מבוססת על כלום, שבכל מקום צריך תואר. המציאות בחיים האמיתיים היא זו: הישגים, אישיות, קשרים, ידע וניסיון ספציפי רלוונטיים פי מיליון. יותר ויותר מקומות עבודה – בטח המתקדמים שבהם – כבר הפסיקו להסתכל על תואר כאיזשהו קריטריון, ואפילו ארנסט אנד יאנג – משרד רואי חשבון ובלי ספק מקום תעסוקה מאוד שמרני – הודיעו שהם שוקלים מחדש את מדיניות דרישת התואר, כי אין שום הוכחה שתואר אקדמי שווה עובד טוב יותר.

 

 

5. ברור שההורים שלכם ילחצו עליכם לעשות תואר. כי פעם, בתקופתם, תואר באמת היה הרבה יותר חשוב. אז הם משגעים אתכם, ואז אתם הולכים ללמוד למרות שאתם לא סגורים עד הסוף. ואז מה קורה?

 

אנשים מתקבלים לעבודה הראשונה הזאת שהתואר עזר להם להשיג, ועובדים שנה-שנתיים בתחום, רק כדי לגלות שהתחום שדחפו אותם ללמוד לא מתאים להם. ואז או שהם נתקעים ונהיים ממורמרים, או שהם אוזרים אומץ והולכים לכיוונים אחרים, שבהם התואר שלהם חסר משמעות לחלוטין. קשה לפעמים לראות את זה מגיל 22 או 25, כי לעשות תואר כל כך טבוע בנורמות החברתיות, אבל תשבו לשיחות עם אנשים בני 29-30-31, ותראו שזה קורה בלי סוף.

 

6. בין אם אתם בעד תואר או לא, המשפטים הבאים צריכים להיעלם מהעולם.

"אף אחד לא יסתכל עליכם בלי תואר" – לא נכון. קשרים, הישגים, כישורים בין-אישיים, ידע וניסיון הרבה יותר חשובים.

"תואר זו דרישת בסיס בכל מקום" – ממש לא נכון, ובטח לא גורף. המון מעסיקים, בטח בעולמות התקשורת והטכנולוגיה, בכלל לא מסתכלים על השורה הזו בקורת חיים. אכפת להם רק מי אתם, מה עשיתם, מה אתם יודעים לעשות, ומה אתם יכולים לדעת לעשות בעתיד אם ישקיעו בכם קצת.

"בכל מודעת דרושים כתוב שצריך תואר, אז בטוח צריך תואר" – האכזבה שתחוו כשתגלו שגם עם תואר אף אחד לא עונה כשאתם שולחים קורות חיים, תהיה עצומה. כי שיקרו לכם, והעולם כבר לא עובד ככה – אם תגללו קצת בעמוד, תראו שכבר כתבנו על זה. זו, אגב, אחת הסיבות העיקריות שהקמנו את העמוד הזה.

"אם יבואו שני אנשים אותו דבר לראיון עבודה, אחד עם תואר ואחד בלי, ייקחו את זה עם התואר" – אין דבר כזה "שני אנשים אותו דבר". אנשים הם שונים, ואם הבנאדם בלי התואר יהיה יותר טוב בראיון, וירשים יותר, וישדר בצורה יותר אפקטיבית שהוא המועמד הכי טוב לתפקיד – הוא זה שיתקבל. מ(הרבה) ניסיון.

והאהוב עלינו, "תואר זה גיבוי, תוכנית ב'" – איזה גיבוי? תוכנית ב' למה?? האופי שלכם, האנשים שמאמינים בכם, היכולות הספציפיות שלכם שאנשים צריכים, והכסף שחסכתם – זה הגיבוי שלכם, ולא שום דבר אחר. רוצים גיבוי אמיתי? תעבדו שלוש שנים כפולות במלצרות, תחסכו 150 אלף שקל, ושימו אותם בצד. זה יהיה גיבוי יותר טוב מכל תואר שאי פעם תעשו.

תלמדו מה שאתם רוצים

7. ועוד לא דיברנו על ההפסד הכספי הכפול שלכם בתקופת הלימודים: במשך 3 שנים, אתם גם מוציאים ים כסף על שכר לימוד והוצאות נלוות, וגם לא עובדים פול-טיים – כלומר, לא מרוויחים את כל מה שאתם יכולים. וזה בשנים שאם הייתם מתחילים לחסוך בהן, הייתם יכולים לייצר בסיס לביטחון הכלכלי שבדיוק בשבילו המון מכם הולכים לעשות תואר. הו, האירוניה.

 

8. העניין הוא שכולם כאילו יודעים את זה. אבל כולם עדיין חיים בבלוף הזה. ואז אנחנו באים ואומרים "הלו, חבר'ה, תחשבו על זה שנייה", ואתם משתגעים. ואז חלקכם אומרים שהפוסטים שלנו מטומטמים, או שאנחנו בטח מובטלים (חחח), או שאנחנו קיצוניים מדי בהקשר לאקדמיה. ואולי באמת חלק מזה נכון. אבל כשמוסדות אקדמיים משקיעים מאות מיליוני שקלים כל שנה בפרסום, כדי להמשיך לחזק את המיתוג של האקדמיה כתחנה הכרחית בחיים – מישהו צריך להיות קיצוני לצד השני. כי פשוט לא נכון, וזה עושה נזק ענק להרבה מאוד אנשים.

 

9. אז עזבו את הכוכבית – רובכם לא צריכים לעשות תואר בשביל להגיע למקומות שאתם רוצים להגיע אליהם, נקודה. אתם צריכים להתנסות, להעז, לקרוא הרבה, ללמוד בצורה ממוקדת את הדברים שחשובים להתקדמות שלכם, לדבר עם הרבה אנשים, להגדיר את המטרות שלכם יותר טוב, ולעשות עוד כל מיני דברים שנדבר עליהם בהמשך. אבל תואר – ממש לא. ממש ממש לא.

שינוי המדיניות בארנסט אנד יאנג:
goo.gl/4JhtfQ

ההבדל בין מה שחשוב בעבודה לדור של ההורים שלכם, לבין מה שחשוב לכם
goo.gl/4ZoXua

פרק 1 מתוך הספר The Education Of Millionaires, שאומר את אותם הדברים אבל הרבה יותר טוב:
https://goo.gl/qmZa5H

קרדיט – https://www.facebook.com/businessfortheyoungergen/

הקליקו כאן –> https://2dayifound.com/info/
תגובות פיסבוק
Exit mobile version