היום גיליתי

מחקר חדש קובע: לאחים קטנים יש סיכוי גדול יותר להפוך לפושעים

מחקר שנערך לאחרונה קבע שלילד שנולד שני יש סיכוי גדול יותר להיכנס לצרות בבית הספר או להפוך לפושע בשלב מאוחר יותר בחייו – ממצאים שבטוח יביאו אושר רב לאחים/ות גדולים/ות בכל מקום.

חוקרים מהאוניברסיטאות MIT, נורת'ווסטרן, פלורידה וכמה נוספות עקבו אחרי אלפי אחים בדנמרק ובמדינת פלורידה – שתי תרבויות שונות לחלוטין.

Adobe

הם מצאו שלילדים שנולדו שניים בשתי המיקומים הייתה נטייה להרגיז יותר דמויות סמכותיות מאשר האחים המבוגרים שלהם.

"למרות ההבדלים הגדולים בסביבה בשני האזורים, מצאנו באופן מדהים תוצאות עקביות לחלוטין. במשפחה עם שניים או יותר ילדים, לילד השני היה סיכוי של 20-40 אחוז להיות בצרות בבית הספר או להפוך לפושע בהשוואה לאח הבכור", כתבו המחברים של המחקר.

Pixabay

הקשר בין לידה לפשע

אז איך לידה משפיעה על הסיכוי להפוך לפושע?

לפי התאוריה של כותבי המחקר, הסיכוי הגבוה לעבריינות נובע מהעבודה שהילד השני לא זכה למספיק זמן של אחד על אחד כמו האח הבכור שלו. כתוצאה מכך, הוא יתנהג בצורה לא יפה ויעשה כל דבר שהוא יכול כדי לקבל תשומתת לב מההורים.

החוקרים מציינים גם את העבודה שהורים לוקחים יותר זמן חופש כאשר הילד הראשון נולד בהשוואה ללידת הילד השני. האחים הקטנים יותר לא מתחרים רק באח הגדול בשביל תשומת לב, אלא מתחרים גם בקריירות ותחומי אחריות נוספים.

יותר מכך, כותבי המחקר טוענים גם שיתכן והאח הקטן יתנהג בצורה שלילית בגלל שהוא מעריץ את אחיו הגדול. כאשר האח הבכור רואה במבוגרים מודל לחיקוי.

במילים אחרות, האח הבכור מתפתח לצד מבוגרים, ובתמורה, זה משפיע עליו להתנהג בצורה בוגרת יותר.

האח הקטן, מאידך, יראה בפעוט או בתלמיד בית ספר כמודל לחיקוי. או אחד שבאופן טבעי יהיה יותרת אימפולסיבי ואגואיסט.

זה לא מפתיע שמחקר אחר מצא שאחים בכורים הם בדרך כלל חכמים יותר מאשר האחים והאחיות הקטנים שלהם. הסיבה? הורים, באופן טבעי, מבלים יותר זמן לבד עם הילד הראשון שלהם – מעניקים להם את תשומת הלב המלאה  שלהם.

Getty Images | Andreas Rentz

האם הורים מאבדים את ההתלהבות אחרי הילד הראשון?

הורים רבים במחקר האינטליגנטי הודו שהם היו פחות נלהבים לייצר פעילויות עם הילדים הצעירים שלהם. איזה סוג פעילויות אתם שואלים? ובכן, סיפורים במיטה, יצירה ומלאכה, ניגון על כלי נגינה – בדיוק הדברים שמסייעים להגביר את האינטליגנציה.

Adobe

ומעל הכל, היו אמהות שהודו שהן לא החמירו עם עצמן במהלך ההיריון השני ואילך. במילים אחרות, הם אולי עשו דברים כמו שתיית אלכוהול ועישון סיגריות. הבחירות הללו יכולות להוסיף לתוצאות השליליות של התינוקות שלהם, גם כן.

אבל לפני שהורים מתחילים להיכנס לפניקה, הנה קצת חדשות טובות.

שנקאר ודנטאם, כתב של תחנת הרדיו National Public Radio’s Social Science, הבטיח למאזינים ש'מסע הפשע' של האחים ה קטנים אינו משהו שיש לדאוג לגביו. אפיליו שמחקרים הראו שיש סיכוי של 25-40 אחוז יותר להתנהגות ובחירות חיים שליליות, המספרים הסופיים אינם גדולים.

רק מיעוט של ילדים, כ 1 מ 10 או 1 מ 20 מכניסים עצמם לצרות גדולות. אבל דויל (כותב המחקר), אומר שבין מיעוט הילדים הזה, ישנו הבדל גדול מאוד בין האח הבכור לאח הקטן.

Flickr | emerille

מה דעתכם? חושבים שהבן הבכור שלכם משפיע על האחים הקטנים שלו לקחת החלטות בעלות סיכון? והאם אתם חוששים שהילדים הצעירים שלכם לא מקבלים מספיק תשומת לב כמו הבן הבכור?

ספרו לנו את המחשבות שלכם בתגובות למטה.

תגובות פיסבוק
Exit mobile version