היום גיליתי

מחקר חדש קובע: אנשים שמתקנים שגיאות כתיב של אחרים ברשת הם מניאקים ודבילים

האם אתם מסוג האנשים שלא מסוגלים להתאפק וחייבים לציין שגיאות כתיב של אחרים תוך כדי שאתם מראים את ידע הדקדוק שלכם? האם אתם מסוג האנשים שאתם מראים את ההבדל בין 'ש' ל'כש', ואז מקבלים התקף לב כשמישהו רושם 'מחפש להשכיר' במקום 'מחפש לשכור' כשהוא מחפש דירה לגור בה?

אם אתם כאלה, אז אתם דבילים – כך לפי המדע.

מדענים גילו שלאנשים ששגיאות כתיב ברשת מפריעות להם באופן קבוע יש אישיות 'פחות מסכימה' מאשר אלו שנותנים לשגיאות להחליק על ידם.

והחברים האלו שרגישים ביותר לשגיאות כתיב בפייסבוק? מבחנים פסיכולוגים חושפים שהם פחות פתוחים, ויש להם נטייה לשפוט אתכם בגלל הטעויות שלכם יותר מכל אחד אחר.

במילים אחרות, הם בדיוק מי שחשבתם שהם.

זה נשמע מובן מאליו, אבל המחקר הזה שפורסם ב PLOS One ב 2016, היה הראשון בו מדענים הצליחו להראות שתכונות אישיות של אדם יכולות לקבוע איך הוא יגיב במקרים של שגיאות כתיב ותחביר, וזה יכול ללמד אותנו הרבה על הדרך בה אנשים מתקשרים (או לא מתקשרים) ברשת.

"זה המחקר הראשון שמראה שלתכונות אופי של מקשיבים/קוראים יש השפעה על פרשנות של שפה", אמרה החוקרת הראשית ג'ולי בולנד מאוניברסיטת מישיגן.

"בניסוי הזה בחנו את השפיטה החברתית שהייתה לקוראים על הכותבים".

לדוגמא, אנשים מוחצנים בדרך כלל יתעלמו משגיאות כתיב, בזמן שלאנשים מופנמים יש נטייה לשפוט בחומרה אנשים שעושים שגיאות כאלה.

בשביל המחקר, 83 משתתפים התבקשו להסתכל על תגובות אימייל למודעה של חיפוש שותף לדירה. חלק מהאימיילים הללו שונו כדי שיהיו בהם טעויות כתיב, כמו למשל 'לשעות' (לעשות) או 'בנסף' (בנוסף), או שגיאות כתיב כמו 'ש/כש' או 'אם/עם'.

אחרי שהמשתתפים הסתכלו על האימיילים, הם נשאלו האם הם הבחינו או לא בשגיאות. אם התשובה הייתה 'כן', הם התבקשו להרחיב את התשובה.

החוקרים מצאו קורלציה בין יכולת הסכמה ונעימות של המשתתפים לרגישות לשגיאות. כלומר, המשתתפים שהשגיאות הפריעו להם הכי הרבה הם אלו שהיו הכי פחות נעימים בעיני האחרים. ההיפך מהם, אנשים עם אופי נעים יותר היו אלו שהתעלמו מטעויות ושגיאות כתיב.

נעימות היא סט של מדדים פסיכולוגים שידועים באנגלית בתור BFI (Big Five Personality Index), ואנשים 'נעימים' נחשבים לאנשים נדיבים, בוטחים, משתפים פעולה, וסימפתיים. וההיפך מהם, אלה שלא 'נעימים' נחשבים לקרים ואגרסיביים.

ג'ולי בולנד, פרופסור לפסיכולוגיה ובלשנות והמחברת הראשית של המחקר, אמרה שהניסוי שלהם נועד לבחון את השפיטה החברתית שיש למקשיבים/קוראים על הכותבים וגם כדי להראות איך תכונות האופי של הקוראים משפיעות על הפרשנות שלהם של הטקסט.

הם גילו שהמשתתפים שהטעויות באימיילים הפריעו להם גם שפטו את כותב האימייל בצורה שלילית.

"נעימות הייתה תכונת האופי היחידה שהייתה לה השפעה מרכזית על כולם. משתתפים שהיו נעימים יותר בבדיקת ה BFI היו חיוביים יותר באופן כללי מאשר אלו שהיו 'נעימים' פחות לפי ה BFI".

אז בפעם הבאה שאתם מוצאים את עצמכם בסיטואציה בה אתם צריכים לתקן שגיאת כתיב של מישהו, פשוט תעצרו לרגע ושתאלו את עצמכם: האם אני באמת חייב לעשות את זה? או שאני באמת מניאק?

מכירים מישהו שכל הזמן מתקן שגיאות כתיב של אחרים? תראו לו את הכתבה הזו, ואולי הוא יפסיק!

תגובות פיסבוק
Exit mobile version