אומנות

5 מאפיינים מתחום עיצוב הפנים היפני שיהפכו את הבית שלכם בקלות למקום הנוח ביותר לחיות בו!

By john

September 22, 2020

בתים יפנים מסורתיים נראים מעט מוזרים בהשוואה לבתים המערביים בגלל העיצוב המיניליסטי שבהם, הפשטות ואף מידת הסגפנות בהם. אין שום דבר שאינו הכרחי בבית יפני. לכל פריט יש את המקום שלו ולכל המאפיינים משמעות סמלית.

להצטרפות הקליקו 👈 https://bit.ly/3tdbv

צוות האתר שלנו רוצה לספר לכם על כמה רעיונות מפתח בתחום עיצוב הבתים היפני, שהופך אותם לכל כך מיוחד.

 

1. שפע של חלל ריק

© Rennett Stowe/ flickr

היפנים לא אוהבים להערים רהיטים ודברים חסרי ערך בבתים שלהם. באופן אידיאלי, על הרצפה לא אמור להיות דבר פרט למחצלת טטאמי – שטיח מסורתי שעשוי מקני אורז. הטטאמי משמש גם כיחידת מידה לשטח של איזור מסוים. ניתן להתאים כ-6 מחצלות טטאמי בחדר יפני מסורתי. רהיטים אחרים כוללים גם שולחנות עץ עם כריות לישיבה, שידה ומספר פוטונים – מחצלות כותנה דקות שאפשר לקפל ולאחסן בארון oshiire במהלך היום. ארונות כאלה הן לרוב באותו הצבע כמו הקירות ואינם בולטים. כתוצאה מכך, האפקט הוא של חלל פתוח שנוצר ולא מסיח את תשומת הלב שלכם. הגישה הזו לריהוט הבית טומנת בחובה יתרון אחד נוסף: זה מונע מאבק להצטבר בפינות וקל יותר לנקות חדרים ריקים.

2. אוניברסליות

© friday/ depositphotos   © iriana88w/ depositphotos

בבית היפני המסורתי אין קירות, לפחות לא במובן הרגיל. במקום קירות, היפנים משתמשים בפוסומה (fusuma), פאנלים קלים שניתן להזיז ומתפקדים כקירות ודלתות. הם עשויים מעמודי במבוק ונייר אורז. ניתן להזיז בקלות את ה-fusuma ולאפשר שינוי מלא של החדר במינימום מאמץ. ניתן להפוך חדר אחד לשני חדרים, או לשנות את גודל החדר. יתרה מזאת, מחסור ברהיטים והניידות של החדר מאפשרת להשתמש בחדר כחדר שינה, וביום המחרת להסב אותו לחדר מגורים.

ככלל, שירותים ומקלחת נמצאים בחדרים שונים, בעוד חדר האמבטיה עשוי לתפוס גם שני חדרים. חדר אחד ובו כיור ומקלחת, בחדר השני אמבט יפני מסורתי, ofuro. היפנים מיחסים חשיבות עצומה לאמבט: לכלוך יש לשטוף במקלחת, בעוד שב-Ofouro נרגעים במים חמים.

3. קרבה לטבע

© Torsakarin/ depositphotos   © yonibunga/ depositphotos

דבר נוסף שמייחסים ליפנים היא יכולת הגינון שלהם. לעתים קרובות ניתן להבחין בזה כבר מפנים הבית. כל שדרוש כדי להזיז את דלתות ההזזה, הידועות גם בשם shoji. כשמזג האוויר טוב, השוג׳י פתוח תמיד. הקרבה לטבע מושגת דרך שימוש בחומרים טבעיים: עץ, במבוק, נייר אורז או כותנה. ישנן מספר סיבות מדוע נעשה שימוש בחומרים הללו לעתים כה תכופות. ראשית, זה זול יותר מברזל ואבן. שנית, יפן סובלת לעתים קרובות מאוד מרעידות אדמה והרבה יותר קל לבנות מחדש בתים מנייר אחרי תאונה. בנוסף, הסיכוי להיהרג תחת מבני בטון או אבן הרבה יותר גבוה.

4. הרבה אור שמש

© kakitsubata/ pixabay   © Free-photos/ pixabay

תכונה נוספת ובלתי נפרדת להפרדה מעיצוב הפנים היפני הוא השפע באורות מעומעמים שמגיע מהקירות החיצוניים. הקירות עשויות חומר שקוף למחצה שמפזר את האור דרך מסגרת מיוחדת. אפקט דומה נוצר ע״י מנורות עשויות במבוק או נייר אורז.

5. מינימליזם

© Wikimedia Commons   © Sergey Galyonkin/ flickr

הדבר החשוב ביותר בבית היפני הוא לא היופי החיצוני שבדברים אלא הנוחות והשלווה של הבעלים. אין צבעים מהממים או קישוטים רבים כמו שאפשר למצוא בבתים מערביים. הם משתמשים רק ברהיטים שנחוצים לחיי היומיום. כל פריטי העיצוב מונחים במקום ייחודי – איזור שנקרא טוקונומה. רק הפריטים יקרי הערך ביותר מונחים שם: גילופים, פסלים זעירים (netsuke), סידורי פרחים בסגנון יפני (ikebanas), קלפים עם הירוגליפים וכדומה. גישה מינימליסטית כזו עוזרת ליפנים להירגע מאחר וזה מוביל לחשיבה משמעותית והערצה של הדברים היפים שיש להם בתוך הבית.

האם ניסיתם להשוות את הבית שלכם לזה היפני? אילו תכונות הכי מעניינות בעיניכם, הקשורות לסגנון העיצוב היפני? ספרו לנו בתגובות!

תורגם ע”י – צוות “היום גיליתי”.