היום גיליתי

אסטרוטרף

הרשתות רצות מטירוף לטירוף, דעות, פוליטיקה ונושאים שכובשים את הרשת בפתאומיות על הפרק… מי באמת אחראי לשטיפות המוח היומיומיות שאנחנו נאלצים לעבור ברשתות החברתיות בלי שנשים לב?

הרשתות החברתיות רועשת וגועשות תמיד בשל נושאים שונים, לא תמיד ברור לנו איך ולמה, המעקב אחרי הדברים, המשמעויות ומי מנווט את הדברים מאוד קשה, על מנת שתוכלו לזהות מי באמת אחראי לשטיפות המוח היומיומיות שאנחנו נאלצים לעבור, החלטנו להציג בפניכם תרגום של כתבה על אסטרוטרף:

מעולם לא היו בעבר כל כך הרבה אינטרסים פוליטיים וארגוניים עם כל כך הרבה כלים העומדים לרשותם, כדי להפעיל מניפולציות על דעותינו. הודות לאינטרנט ולנוף החדשותי המשתנה, טקטיקות אסטרוטרף ("astroturf") מקיפות אותנו מדי יום.

אסטרוטרף, במקרה זה, פירושו "דשא מדומה". כלומר, ארגונים המשתמשים בשיטות חשאיות כדי לגרום לנו להאמין שאנשים נורמטיביים דנים בבעיה כאשר למעשה, אינטרסים פוליטיים וארגונים ממומנים הם אלה שמושכים בחוטים.
זוהי תעמולה מוסווית.

אסטרוטרף שואף לעצב את דעת הקהל באמצעות מגוון רחב של טקטיקות כמו מדיה חברתית, חדשות, תרבות פופולרית, מגזינים, מסעות פרסום, מודעות, בידור, מטרות צדקה, סקרים, מכתבים לעורך, אוניברסיטאות, תוכניות קומדיה, מחקרים שפורסמו והאינטרנט.

אין אינטרס פוליטי או תאגידי יחיד בעל מונופול על תופעת האסטרוטרף. מדובר בתעשייה גלובלית בהיקף של מיליארדי דולרים, שמשתתפים בה גם חברות לניהול משברים, קבוצות לובי, קבוצות תקשורת אסטרטגיות, משרדי עורכי דין, חברות בינלאומיות, יח"ציות, צוותי חשיבה, LLCs (סוג של חברות בארה"ב), קבוצות תמיכה, מלכ"רים וארגוני צדקה, אתרי אינטרנט, ועידות פוליטיות ואמצעי תקשורת הפועלים בשמם של תורמים או לקוחות בתשלום.

תחשבו על אסרוטרף בתור הגרסה למבוגרים של לחץ חברתי בתקופת התיכון. המטרה היא לגרום לכם להרגיש כאילו אתם חריגים – כאשר אתם לא – על מנת שתעדיפו לשמור על מחשבות ודעות מסוימות לעצמכם. אסטרוטרף מבקש לשלוט במידע ולשנות את דעתכם על ידי כך שהוא יגרום לכם להאמין ש"כולם" חושבים בצורה מסוימת.

 

6 דרכים לזהות אסטרוטרף:

1. שימוש בביטויים נפיצים כגון "תמהוניים", "משוגעים", "מטורפים", "שקרנים", "פרנואידים", "פסאודו", "מכחישים", "מיתוס", "מפוחדים", "חסרי אמונה" ו"קנוניה / קונספירציה". שפה זו הוכחה כבעלת השפעה על אנשים ביצירת הדעה הרצויה (הערה שלי: מה עם "מפיצי מחלות"?)

2. שימוש תכוף בביטויים כגון "כולם יודעים", "כולם מסכימים" ו"המדע מיושב בנושא / קונצנזוס מדעי"- למרות ש"כולם", למעשה, אינם "יודעים" או "מסכימים", והמדע רחוק מלהיות חד צדדי

3. התייחסות למידע שנחשב למזיק לאותו בעל אינטרס כ"מיתוס" ש"נכשל "- למרות שהמידע אינו מיתוס כלל וכלל. האסטרטגיה פועלת היטב בשינוי החשיבה: ברגע שאנשים שומעים שמשהו הוא "מיתוס", הם ימהרו להתנער ממנו מכיוון שהם חכמים מכדי ליפול בפח הזה

4. תיוג של עובדות הפוגעות באינטרסים הכלכליים שלהם כ"חדשות ישנות" או כמידע נגוע באינטרס

5. עירוב פוליטיקה בנושא שעומד על הפרק.
זה הופך את הנושא ל"שנוי במחלוקת" ומחלק את דעת הקהל, כך שלא יותר ממחצית האנשים בדרך כלל מאמינים או שמים לב למידע הפוגעני

6. ניסיונות לשכנע אנשים שיש רק צד לגיטימי אחד של מחלוקת וכי כל מידע מנוגד צריך להיות מצונזר לחלוטין מהציבור כי הוא מזיק או לא מגובה, ולכן לאנשים אין זכות אפילו לשקול את זה

 

עשר טקטיקות של אסטרוטרף:

1. הצפת המדיה החברתית עם הערות ותוכן תחת שמות בדויים / פרופילים מזויפים מרובים, לפעמים עם סיוע מתוכנה שתוכננה במיוחד. אחד האסטרוטרפים, קצין צבא לשעבר, אמר לי "ניתן להתחיל תנועה שלמה עם 140 תווים וקומץ חשבונות מזויפים"

2. פרסום מאורגן של הערות על המרשם הפדרלי, כאילו על ידי אזרחים רגילים, על מנת להשפיע על מדיניות הציבור

3. ניטור מסביב לשעון של אנשים בעלי השפעה בתקשורת, בחדשות ובמדיניות הציבורית על מנת לייצר תגובות מהירות, שנועדו לעורר מחלוקת על כל דעה שמאיימת על הנושא הנגוע באינטרס אותו מעוניינים לקדם בתשלום

4. שליטה על נושאים ודפים בוויקיפדיה לטובת הגורמים בעלי האינטרס; ביטול או שלילת היכולת לעריכה בנושאים בהם הם מבקשים לשלוט

5. הכשרת צבא של מומחים לנושא שיופיעו בחדשות, יתנו ציטוטים למאמרים, ישלחו "סיפורים" ומחקר לכתבים, ו"ידליפו" חומרים בנושא לעיתונות

6. כתיבה והצבת "כתבות חדשותיות", בלוגים ומכתבי צללים לעורכים בפרסומים כלל ארציים

7. כתיבת והנגשת מחקרים "מדעיים" כדי לבלבל את המידע הקיים בנושאים שהם מבקשים לשלוט עליהם או להפוך אותם לשנויים במחלוקת

8. שכירת מדענים, רופאים וחוקרי אוניברסיטה כדי לדבר, לכתוב מכתבים או לערוך מחקרים עם התוצאות הרצויות, לרוב מבלי לחשוף את האינטרסים הפיננסיים שמאחוריהם

9. חרמות שאינם מונעים על ידי צרכנים רגילים, אלא מאורגנים על ידי קבוצות תמיכה ומלכ"רים מקושרים

10. התחזות לצד השני, במטרה לייצר פעולות מזעזעות ושנויות במחלוקת, ואז להאשים את הצד השני בפעולות אלו באופן פומבי

 

אז למה לצפות?

ניתן לחשוד שמתקיימים מאמצים מאורגנים להשפיע על דעתכם כאשר אתם רואים את אותם סיפורים מדווחים שוב ושוב בחדשות, שימוש חוזר בתיאורים דומים ואת אותם אנשים מצוטטים שוב ושוב. אחרי הכל, ישנם אלפי סיפורי חדשות לגיטימיים שניתן לדווח עליהם ביום נתון; כאשר ישנם דיווחים רבים כל כך על אותו נושא, זה יכול להצביע עם קמפיינים מוצלחים של אסטרוטרף.

אסרוטרפים נוטים להפוך אנשים, אישים וארגונים המקיפים נושא מסוים לשנויים במחלוקת.
כאשר אתם נתקלים במתקפה אישית, שאין לה קשר עם העובדות הקשורות לנושא, זה כנראה קמפניים של אסטרוטרפים.

בעלי אינטרסים המבקשים לתמרן את דעת הקהל הודו בכך שלפעמים, המטרה היחידה שלהם היא להציף במידע מבלבל כל כך, עד שאנשים כבר לא יודעים במה להאמין ושוללים את הכל. זה משרת את המטרה של הסטת תשומת לב ממידע אמיתי אשר מזיק לאינטרסים בתשלום.

המאמצים "לבדיקת עובדות" לעתים קרובות מגובים על ידי בעלי אינטרסים המבקשים לצנזר עובדות ודעות מסוימות.

יוזמות לקידום "אוריינות תקשורתית" וחוקים נגד חדשות מזויפות (anti fake news) ותוכניות לימודים בבתי ספר, מגובים לעתים על ידי בעלי אינטרסים בתשלום, המבקשים לשלוט בנרטיבים ולא לקדם חשיבה ביקורתית או את האמת.

לבסוף, אסטרוטרפים נוטים להפנות את כל הספקנות הציבורית שלהם כלפי אלה שחושפים את העוולות במקום כלפי העוולות עצמם.
במלים אחרות, במקום להטיל ספק בסמכות, הם מטילים ספק באלה שמטילים ספק בסמכות – כגון חושפי שחיתויות ועיתונאים.

חשוב יותר מתמיד לחפש מקורות מידע מגוונים. להחליט בעצמכם. לחקור בעצמכם. לחשוב בשביל עצמכם.

קרדיט לתרגום המאמר: Lital Iftach

מה דעתם? ספרו לנו בתגובות…

תגובות פיסבוק
Exit mobile version